بچه های کلاس شهید احمدی روشن

مطالب مفید علمی برای پایه هفتم

بچه های کلاس شهید احمدی روشن

مطالب مفید علمی برای پایه هفتم

در این سایت می توانید (مطالب درسی،علمی،فناوری روز دنیا،اخبار علمی جهان و ... را مشاهده کنید

دنبال کنندگان ۷ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی
آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب

۷ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است


پس از تجربیات ارزشمند لگو در عرصه اسباب بازی که موجب شد این ابزار به عنوان بهترین اسباب بازی قرن شناخته شود، از حدود سال ۱۹۸۰ مدیران لگو به این نتیجه رسیدند که این ابزار به عنوان یک وسیله کمک آموزشی قابلیت های بالایی دارد. به همین دلیل لگو برای پروراندن این ایده با بسیاری از دانشگاه های معتبر دنیا از جمله Tufts و MIT شروع به همکاری کرد تا جایی که این همکاری به تأسیس شاخه جدیدی در لگو، به نام لگوی آموزشی (LEGO Education) گردید.
پس از گذشت ۳۰ سال از تشکیل لگوی آموزشی، هم اکنون این مجموعه رویکرد جدیدی را در آموزش و پرورش دنیا بنا نهاده که بدان آموزش همگام با ساخت (Learning by making) می گویند.
امروزه کلاسهای لگوی آموزشی با تکیه بر سبک آموزشی همگام با ساخت (Learning by making) تبدیل به کلاسی بین المللی با روشی استاندارد در کل دنیا گشته است.
در این سبک آموزشی دانش آموزان در گروههای سنی مختلف با یک مسئله مواجه می شوند که می بایست بوسیله یک وسیله با لگوی آموزشی ،آن مسئله را حل نمایند. این فرایند منجر به تقویت مهارت حل مسئله به روش خلاق دانش آموزان می گردد که از مهمترین مهارت های زندگی به شمار می رود.
پس از آغاز به کار نمایندگی انحصاری لگو در ایران از سال 1381 و استقبال خوبی که از این اسباب بازی به عمل آمد ، از سال 1385 لگوی آموزشی (نماینده ی  انحصاری LEGO Education دانمارک) در ایران شروع به فعّالیّت کرد .
این مؤسّسه ، پس از بومی سازی و انطباق این سبک آموزشی با نظام آموزش کشور ، همکاری خود را با مدارس و مراکز آموزشی مختلف آغاز کرد و بااستقبال خوبی که از این الگوی آموزشی استاندارد جهانی در مراکز آموزشی صورت گرفت ، این سبک را در مراکز آموزشی مختلف پیاده ساخت .
امروزه پس از گذشت حدود 4 سال از فعّالیّت لگوی آموزشی در ایران ، حدود 10000 دانش آموز در بیش از 100 مرکز آموزشی در تهران ، تحت پوشش کلاس های لگوی آموزشی قرار گرفته اند . هم چنین نمایندگی های لگوی آموزشی در استان های آذربایجان شرقی، اصفهان و همچنین شهرستان های شاهرود، زنجان و قزوین نیز شروع به فعّالیّت کرده اند تا مدارس آن استان ها و شهرها نیز از این نظام بهره مند گردند .
جهت ترویج این سبک آموزشی و جواب گویی به مخاطبینی که می خواهند از این کلاس ها استفاده نمایند ، لگوی آموزشی مراکزی را مختصّ آموزش این سبک تأسیس کرده است.
در این مراکز آزادِ آموزشی ، کلّیّه ی دوره های لگوی آموزشی در گروه های سنّی مختلف و با همان استانداردی که در مؤسّسات آموزشی اجرا می شود ، برگزار می گردد .

مهرشاد طالب زاده
۲۹ مهر ۹۴ ، ۱۷:۰۷ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰ نظر

عدد پی عدد گنگی است که در اکثر محاسبات ریاضی به نحوی حضور دارد و از مهمترین اعداد کاربردی در ریاضیات می‌باشد و آن را با نمایش می‌دهند. در هندسه اقلیدسی دو بعدی، این عدد را نسبت محیط دایره به قطر دایره و یا مساحت دایره ای به شعاع واحد تعریف می‌ کنند. در ریاضیات مدرن این عدد را در علم آنالیز و با استفاده از توابع مثلثاتی ، به صورت دقیق ریاضی تعریف می‌ کنند.به عنوان نمونه عدد پی را دو برابر کوچکترین مقدار مثبت x ،که به ازای آن cos(x)=0 میشود تعریف می‌کنند. عدد پی همچنین به «ثابت ارشمیدس» نیز معروف است.

 

تاریخچه


مجسمه عدد پی در شهر سیاتل در آمریکا

بابلیان هنگامی که می‌خواستند مساحت دایره را حساب کنند،مربع شعاع آن را در 3 ضرب می‌کردند.البته لوح‌های قدیمی تری از بابلیان وجود دارد که مشخص می‌کند آنها مقدار تقریبی پی را برابر3.125 می‌دانستند.در مصر باستان مساحت دایره را با استفاده از فرمول 2(8d/9) محاسبه می‌کردند. ( d قطر دایره در نظر گرفته می‌شد)که در نتیجه مقدار تقریبی عدد پی 3.1605 بدست می‌آید.

 

تقریب اعشاری عدد پی


اولین نظریه در مورد مقدار تقریبی عدد پی توسط ارشمیدس بیان شد.این نظریه بر پایه تقریب زدن مساحت دایره بوسیله یک شش ضلعی منتظم محیطی و یک شش ضلعی منظم محاطی استوار است.
یونان باستان مساحت هر شکل هندسی را از راه تربیع آن یعنی از راه تبدیل ان به مربعی هم مساحت بدست می آوردند.از این راه توانسته بودند به چگونگی محاسبه هر شکل پهلو دار پی ببرند . آن گاه که محاسبه مساحت دایره پیش امد دریافتند که تربیع دایره مسئله ای ناشدنی می نماید . در هندسه اقلیدسی ثابت شده بود که نسبت محیط هر دایره به قطر آن عدد ثابتی است . و مساحت دایره از ضرب محیط در یک چهارم آن بدست می اید و مسئله بدان جا انجامید که خطی رسم کنند که در ازای آن با آن مقدار ثابت برابر باشد  رسم این خط ناشدنی است .سرانجام راه چاره را در آن دیدند که یک مقدار تقریبی مناسب برای آن مقدار ثابت بدست آورند .
ارشمیدس کسر بیست و دو هفتم را بدست آورد که سالیان دراز آن را به کار می بردند .پس از آن و برای محاسبات دقیقتر کسر سیصد و پنجاه و پنج بر روی صد و سیزده را به کار بردند. اختلاف بین عدد پی و مقدار تقریبی سیصد و پنجاه و پنج بر روی صد و سیزده فقط حدود سه ده میلیونم است .
ریاضی دان بزرگ ایرانی جمشید کاشانی برای نخستین بار مقدار ثابت نسبت محیط به قطر دایره را بدست آورد که تا شانزده رقم پس از ممیز دقیق بود  این ریاضی دان و منجم مسلمان ایرانی توانست مقدار دوبرابر پی راتا شانزده رقم اعشار در رساله محیطیه برابر 6.2831853071795865  بدست آورد .
در جمله ی زیر هرگاه تعداد حرف های کلمه ها را در نظر بگیرید مقدار عدد پی تا ده رقم پس از ممیز  بدست خواهد آمد :

خرد و بینش و آگاهی دانشمندان ره سر منزل مقصود به ما آموزد .

حال امروزه در محافل بین المللی و مجامع ریاضی دوست روز سوم ماه مارس هر سال را به عنوان روز عدد پی در نظر میگیرند.(3/14 این تاریخ روز سوم مارس هست که همان مقدار عدد پی نیز میباشد.به این دلیل سوم مارس شده روز پی).در این روز برنامه های متنوعی اجرا میشود . از قبیل مسابقات ریاضی و مسابقه سیب خوری و... .
ریاضیدانان اروپایی در قرن هفدهم به مقدار واقعی عدد پی نزدیک‌تر شدند.از جمله این دانشمندان جیمز گریگوری بود که برای پیدا کردن مقدار عدد پی از فرمول زیر استفاده کرد:

عدد پی / Pi 

یکی از مشکلاتی که در این روش وجود دارد این است که برای پیدا کردن مقدار عدد پی تا 6 رقم اعشار باید پنج میلیون جمله از سری فوق را با هم جمع کنیم.
در اوایل قرن هجدهم ریاضیدان دیگری به نام جان ماشین فرمول گریگوری را اصلاح کرد که این فرمول امروزه نیز در برنامه های رایانه ای برای محاسبه عدد پی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این فرمول به صورت زیر است:

عدد پی / Pi

با استفاده از این فرمول یک انگلیسی به نام ویلیام شانکس مقدار عدد پی را تا 707 رقم اعشار محاسبه کرد،در حالیکه فقط 527 رقم آن درست بود.
امروزه مقدار عدد پی با استفاده از پیشرفته ترین رایانه ها تا میلیونها رقم محاسبه شده است. و تعداد این ارقام هنوز در حال افزایش است.


داخل پرانتز

(و اما یک نکته. آیا شده تا بحال از خودتان پرسیده باشید که این پی 3.14 هست یا 180 درجه .خوب جریان 3.14 رو که خوندین.حالا نوبت به 180 میرسه .میدونید که محیط دایره 360 درجه هست .حال اگر ما بر روی محیط دایره (شعاع دایره یک سانتیمتر باشد) هر یک سانتیمتر را جدا کنیم مشاهده میشود دایره به 6.28 قسمت تقسیم میشه .اونوقت نصف دایره میشه 3.14 قسمت که 180 درجه هست.امیدوارم که متوجه شده باشید.اگه نه بفرمائید تا دوباره توضیح بدم.)

عدد پی تا 30 رقم بعد از اعشار  = 3.141592653589793238462643383279

دنیایی از همه چیز

مهرشاد طالب زاده
۲۳ مهر ۹۴ ، ۰۶:۴۹ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

سعدی

 
سعدی
 

مشرف الدین مصلح بن عبدالله شیرازی شاعر و نویسندهٔ بزرگ قرن هفتم هجری قمری است. تخلص او "سعدی" است که از نام اتابک مظفرالدین سعد پسر ابوبکر پسر سعد پسر زنگی گرفته شده است. وی احتمالاً بین سالهای ۶۰۰ تا ۶۱۵ هجری قمری زاده شده است. در جوانی به مدرسهٔ نظامیهٔ بغداد رفت و به تحصیل ادب و تفسیر و فقه و کلام و حکمت پرداخت. سپس به شام و مراکش و حبشه و حجاز سفر کرد و پس از بازگشت به شیراز، به تألیف شاهکارهای خود دست یازید. وی در سال ۶۵۵ سعدی‌نامه یا بوستان را به نظم درآورد و در سال بعد (۶۵۶) گلستان را تألیف کرد. علاوه بر اینها قصاید، غزلیات، قطعات، ترجیع بند، رباعیات و مقالات و قصاید عربی نیز دارد که همه را در کلیات وی جمع کرده‌اند. وی بین سالهای ۶۹۰ تا ۶۹۴ هجری در شیراز درگذشت و در همانجا به خاک سپرده شد.

مهرشاد طالب زاده
۲۲ مهر ۹۴ ، ۱۹:۵۶ موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰ نظر

مساحت مـــربع = یـــک ضلع × خـــودش 
محیــط مـــربــــع =
یک ضلع × 4
2) مساحت مسـتطیـــــــل = طـول × عـرض 
محیط مستطیل = ( طول + عرض) × 2
3) مساحت مثلث = ( قاعده × ارتــــــفاع ) ÷ 2 
محیط مثلث = مجموع سه ضلع
4) مساحت مثلث متساوی الاضلاع = ( قاعده × ارتفاع ) ÷ 2 
محیط مثلث متساوی الاضلاع = یک ضلع × 3
5) مساحت مثلث متساوی الساقین = ( قاعده × ارتفاع ) ÷ 2 
محیط مثلث متساوی الساقین= مجموع سه ضلع
6) مساحت مثلث قائم الزاویه = ( قاعده × ارتفاع ) ÷ 2 
محیط مثلث قائم الزاویه = مجموع سه ضلع
7) مساحت ذوزنقه = ( قاعده بزرگ + قاعده کوچک ) × ارتفاع ÷  2
محیط ذوزنقه = مجموع چهار ضلع
8) مساحت لوزی = ( قطر بزرگ × قطر کوچک ) ÷ 2 
محیط لوزی = یک ضلع × 4
9) مساحت متوازی الاضلاع = قاعده × ارتفاع 
محیط متوازی الاضلاع = مجموع دو ضلع متوالی × 2
10) مساحت دایره = عدد پی ( 3/14 ) × شعاع × شعاع 
محیط دایره = عدد پی ( 3/14 ) × قطر
11) مساحت کره = 4 × 3/14 × شعاع به توان دو 
حجم کره = چهار سوم × 3/14 × شعاع به توان سه
12) مساحت بیضی = (نصف قطر بزرگ × نصف قطر کوچک ) × 3/14 
13 ) محیط چند ضلعی منتظم = یک ضلع × تعداد اضلاعش
14 ) حجم مکعب مستطیل = طـول × عـرض × ارتفاع 
حجم مکعب مربع = قاعده × ارتفاع ( طول یال×مساحت یک وجه)
15 ) حجم هرم = مساحت قاعده ی هرم × ارتفاع هرم× یک سوم 
16) مساحت جانبی استوانه = محیط قاعده × ارتفاع   حجم استوانه = مساحت قاعده × ارتفاع
سطح کل استوانه = سطح دو قاعده + مساحت جانبی ( مساحت مجموع دو قاعده + ارتفاع × پیرامون قاعده )
17) مساحت جانبی منشور = مجموع مساحت سطوح جانبی 
مساحت کلی منشور = مجموع مساحت دو قاعده + مجموع مساحت سطوح جانبی
18) حجم مخروط = مساحت قاعده × یک سوم × ارتفاع

مهرشاد طالب زاده
۲۲ مهر ۹۴ ، ۱۹:۵۳ موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰ نظر

اگر گوشه ی چشم خود را بکشی مثل ژاپنی ها و به تصویر

 

 

زیر نگاه کنی اسم کسی را می بینی


 

 

 

 

 

مهرشاد طالب زاده
۲۰ مهر ۹۴ ، ۱۹:۲۰ موافقین ۴ مخالفین ۰ ۲ نظر

 

مهرشاد طالب زاده
۲۰ مهر ۹۴ ، ۱۹:۱۰ موافقین ۱ مخالفین ۱ ۰ نظر
مهرشاد طالب زاده
۲۰ مهر ۹۴ ، ۱۸:۵۸ موافقین ۲ مخالفین ۰ ۰ نظر